Állatasszisztált fejlesztés az Andreettiben
-Mindig értesülünk az Andreetti Általános és Művészeti Iskola nagyszerű híreiről, eseményeiről.
Ez most mégis egy kicsit más. Mi annak az oka, hogy kutyák segítik a tanulást az Andreettiben?
-A gyerekek nagy örömmel vették az állatok jelenlétét. A fejlesztőmunka sokkal hatékonyabb, vidámabb, célravezetőbb ezzel a módszerrel.
A gyerekek motiváltsága megtöbbszöröződött. A feladatokat jókedvűen végezték el.
-Mindenféle állat segíthetné a tanulók munkáját? Miért éppen a kutyákra esett a választás?
-Az állatasszisztált fejlesztésbe nagyon sokféle állat bevonható.
Leggyakrabban mégis a lovakat és a kutyákat használjuk.
Ennek az az oka, hogy mindkét faj közel áll az emberhez, értelmi képességüknél fogva betaníthatóak, könnyen bevonhatóak az oktatásba.
Nagyon fontos, hogy ne csak a résztvevő gyermekek és a foglalkozást vezető élvezze a közös munkát hanem az állat is szívesen vegyen részt a fejlesztésben.
A kutyák esetében ez szinte minden esetben megvalósul.
-Léteznek alkalmasabb kutyafajták az állatasszisztált fejlesztésre?
-Igen. Elvileg minden kutyafajta egyes egyede alkalmas lehet a gyermekekkel való munkára, de mégis vannak specifikusabb fajták.
Ilyenek például a vadászkutyák, akik arra lettek tenyésztve, hogy gazdájuk minden apró rezdülését figyeljék,
önálló munkát tudjanak végezni, és teljesítsék a felvezetőjük kéréseit.
Ezeknek a fajtáknak a személyiségéből adódik, hogy örömmel dolgoznak együtt a gyerekekkel.
-Mitől lesz alkalmas egy kutya állatasszisztált fejlesztésre?
-Elsősorban megfelelő idegrendszerrel kell rendelkeznie a kutyának.
A habitusa semmiképpen nem lehet agresszív, de mindenképpen érdeklődőnek, aktívnak kell lennie.
Az öröklött tulajdonságok szükségesek, de nem elégségesek ahhoz, hogy a kutyák részt vegyenek ebben a programban.
Fegyelmezettnek kell lenniük, amit hosszú időn keresztül tanulnak, gyakorolnak.
Ez egy közös munka a gazdával együtt.
-Milyen céljai vannak az állatasszisztált fejlesztésnek?
-Részben megegyezik a hagyományos fejlesztő munkával, a tanulók részképességeinek fejlesztése a cél.
Így a tanulók figyelmének, memóriájának, munkatempójának, feladattudatának erősítése elsődleges feladat.
Ugyanakkor legalább ennyire fontos a gyerekek érzelmi intelligenciájának fejlesztése, közösségi, szociális, tulajdonságaik alakítása.
-Más területen is profitálnak a gyermekek a fejlesztésből?
-Igen. A résztvevő tanulók megismerkednek az állattartás szabályaival, a környezet védelmével, a biológiai diverzitás jelentőségével.
Iskolánkban kiemelt szerepe van a fenntarthatóságnak. A tanulókat többféle projekt keretében ismertetjük meg a természetvédelemmel.
Az állatasszisztált fejlesztés részben ezt a célt is szolgálja.
Ráth Andrea
Képek: