Fejleszt vagy rombol? A képernyő és az internet hatásai

Fejleszt vagy rombol?
A képernyő és az internet
hatásai
Mindannyiunkat érintő, igen aktuális,sőt egyre sürgetőbb témában adott elő
Uzsalyné dr. Pécsi Rita április 2-án a sóskúti iskolában,
ahová a pusztazámori szülőket, érdeklődőket is szertettel hívtuk.
Az előadást a Pest Megyei Hamvas Béla Könyvtár támogatta.
Az előadó magával ragadó stílusa,
dinamikus személyisége azonnal lenyűgözte a
közönséget,
mondandója megdöbbentette.
Megtudhattuk, hogy a kisgyermekek,
sőt
a fiatalok kialakulatlan, érzékeny idegrendszerét károsítja a túlzott
képernyőhasználat.
Viselkedési problémákhoz, indulatkezelési nehézségekhez,
koncentráció zavarhoz, emberi kapcsolatok romlásához,
végső esteben függőséghez
vezethet.
A gép hatása az erős dopamintermelés (örömhormon) miatt valóban sok
tekintetben megegyezik a droghatással.
A legnagyobb veszélyt a függőség
kockázata és a társas kapcsolati viszonyaink átalakítása jelentheti,
ami a magánéletünket és a munka világát is jelentősen meghatározza.
Mit tehetünk szülőként, pedagógusként,
hogy valóban hasznos eszközzé szelídítsük
gyermekeink számára a digitális eszközöket,
hogy közben megőrizzék
szabadságukat,
kreativitásukat, kapcsolataikat?
Állítsuk újra a nevelés központjába otthon és az iskolában az egészséges gyerekkor
legfontosabb összetevőit: erős kötödésen alapuló, odafigyelő kapcsolódást;
elegendő időt a spontán, kreatív játékra; zenét, művészeteket, kézműves
foglalkozásokat;
természethez és a valós világhoz kapcsolódó tevékenységeket.
Az előadás zárásaként elhangzott gondolat szolgáljon útravalónak:
„Az élettel keress kapcsolatot, ne a géppel!”
Takács-Halmy Viktória
könyvtáros