Légzsákbemutató az Andreettiben



Légzsákbemutató az Andreettiben


A nyolcadik osztályos tanulók “A kémia a mindennapjainkban” 

témakör során
megismerkednek az autók kémiájával is. 

A tanulást eztúttal egy nagyon

izgalmas demonstrációval tettük érdekesebbé 

– melyre természetesen a többi felső tagozatos diákot is szeretettel vártuk.

Az iskola udvarán egy speciálisan erre a célra készült tesztberendezés segítségével

a tanulók saját szemükkel láthatták - no meg persze hallhatták -, 

hogyan védi meg az autó utasait a légzsák, 

melynek kifejlesztésében a kémikusoknak, vegyészeknek

is nagy szerepük volt.

A passzív biztonsági rendszer részét képező légzsákrendszer négy részből áll.

A kormánykerékbe (műszerfalba, ülésbe, tetőoszlopba) gondosan behajtogatott

párna vékony, ugyanakkor nagyon erős nejlon alapú anyagból készül. 

Olyan precizitással hajtogatják a kormányba,

 mint ahogy az ejtőernyős összehajtogatja az ejtőernyőjét.

 A katapultáláskor látható, levegőben szálló por hintőpor:

 ez biztosítja a zsák rugalmasságát, 

és megakadályozza az anyag összeragadását akár évtizedeken át is.

 Az autóban több ponton is elhelyezett szenzorok jelzik a zsáknak

a felfúvódás megfelelő pillanatát. 

A hirtelen lassulás hatására záródik az áramkörük,

ezzel jeleznek a központi modulnak (ECU),

 hogy itt az ideje kinyitni.

Az ECU elektromos impulzus útján hozza működésbe a robbanószerkezetet.

Az elektromos áram begyújtja az itt található nátrium-azid (NaN 3 ) – kálium-nitrát

(KNO 3 ) keveréket, melyek reakciójából nitrogéngáz keletkezik. 

A heves reakció

pedig keményre fújja a nejlonzsákot 20-30 ms alatt. 

A zsák perforálva van, így rövid idő múlva leereszt, 

ezért nem szorítja be az utast az autóba.

A reakció három lépésből áll.

1, A nátrium-azid elektromos impulzus hatására robbanásszerűen bomlik, miközben

nitrogéngáz képződik:

2 NaN 3 (s) → 2 Na(l) + 3 N 2 (g)

2, A bomlás során keletkező nátrium reagál a kálium-nitráttal. 

A reakcióban fém-

oxidok és szintén nitrogén gáz keletkezik:

10 Na + 2 KNO 3 → 5 Na 2 O + K 2 O +N 2

3, A fém-oxidok nedvesség hatására erősen bázikus anyagokat képeznének, ezért

van a rendszerben szilícium-dioxid (homok) is, mely a fém-oxidokkal reagálva

nátrium- és kálium-szilikátot képez:

Na 2 O + SiO 2 → Na 2 SiO 3

K 2 O + SiO 2 → K 2 SiO 3

70,0 g NaN 3 elbomlásával kb. 42 liter N 2 gáz keletkezik.

Miután megismerték a gyerekek a légzsák működésének elvét, 

közkívánatra mégegyszer megismételtük a demonstrációt,

 majd néhány nagyon fontos, baleset-

védelmi tanácsot is kaptak, 

amelyet mindenképpen be kell tartani a légzsákkal szerelt autókban:

- A biztonsági övet mindig be kell kapcsolni.

- Soha nem szabad felrakni a lábunkat a műszerfalra.

Mivel a légzsák passzív biztonsági berendezés, 

ezért magát a balesetet nem tudja megelőzni, 

de a komolyabb sérüléstől megvédi az autó utasát.


Égő Katali

kémiatanár


Az eseményről készült videót megtekinthetik az Andreetti iskola Facebook oldalán:

Facebook