Légzsákbemutató az Andreettiben
Légzsákbemutató az Andreettiben
A nyolcadik osztályos tanulók “A kémia a mindennapjainkban”
témakör során
megismerkednek az autók kémiájával is.
A tanulást eztúttal egy nagyon
izgalmas demonstrációval tettük érdekesebbé
– melyre természetesen a többi felső tagozatos diákot is szeretettel vártuk.
Az iskola udvarán egy speciálisan erre a célra készült tesztberendezés segítségével
a tanulók saját szemükkel láthatták - no meg persze hallhatták -,
hogyan védi meg az autó utasait a légzsák,
melynek kifejlesztésében a kémikusoknak, vegyészeknek
is nagy szerepük volt.
A passzív biztonsági rendszer részét képező légzsákrendszer négy részből áll.
A kormánykerékbe (műszerfalba, ülésbe, tetőoszlopba) gondosan behajtogatott
párna vékony, ugyanakkor nagyon erős nejlon alapú anyagból készül.
Olyan precizitással hajtogatják a kormányba,
mint ahogy az ejtőernyős összehajtogatja az ejtőernyőjét.
A katapultáláskor látható, levegőben szálló por hintőpor:
ez biztosítja a zsák rugalmasságát,
és megakadályozza az anyag összeragadását akár évtizedeken át is.
Az autóban több ponton is elhelyezett szenzorok jelzik a zsáknak
a felfúvódás megfelelő pillanatát.
A hirtelen lassulás hatására záródik az áramkörük,
ezzel jeleznek a központi modulnak (ECU),
hogy itt az ideje kinyitni.
Az ECU elektromos impulzus útján hozza működésbe a robbanószerkezetet.
Az elektromos áram begyújtja az itt található nátrium-azid (NaN 3 ) – kálium-nitrát
(KNO 3 ) keveréket, melyek reakciójából nitrogéngáz keletkezik.
A heves reakció
pedig keményre fújja a nejlonzsákot 20-30 ms alatt.
A zsák perforálva van, így rövid idő múlva leereszt,
ezért nem szorítja be az utast az autóba.
A reakció három lépésből áll.
1, A nátrium-azid elektromos impulzus hatására robbanásszerűen bomlik, miközben
nitrogéngáz képződik:
2 NaN 3 (s) → 2 Na(l) + 3 N 2 (g)
2, A bomlás során keletkező nátrium reagál a kálium-nitráttal.
A reakcióban fém-
oxidok és szintén nitrogén gáz keletkezik:
10 Na + 2 KNO 3 → 5 Na 2 O + K 2 O +N 2
3, A fém-oxidok nedvesség hatására erősen bázikus anyagokat képeznének, ezért
van a rendszerben szilícium-dioxid (homok) is, mely a fém-oxidokkal reagálva
nátrium- és kálium-szilikátot képez:
Na 2 O + SiO 2 → Na 2 SiO 3
K 2 O + SiO 2 → K 2 SiO 3
70,0 g NaN 3 elbomlásával kb. 42 liter N 2 gáz keletkezik.
Miután megismerték a gyerekek a légzsák működésének elvét,
közkívánatra mégegyszer megismételtük a demonstrációt,
majd néhány nagyon fontos, baleset-
védelmi tanácsot is kaptak,
amelyet mindenképpen be kell tartani a légzsákkal szerelt autókban:
- A biztonsági övet mindig be kell kapcsolni.
- Soha nem szabad felrakni a lábunkat a műszerfalra.
Mivel a légzsák passzív biztonsági berendezés,
ezért magát a balesetet nem tudja megelőzni,
de a komolyabb sérüléstől megvédi az autó utasát.
Égő Katali
kémiatanár
Az eseményről készült videót megtekinthetik az Andreetti iskola Facebook oldalán: